Een paar maanden geleden zijn we, vanuit het XR lab, een onderzoek aangegaan om te kijken of we een professionele leeromgeving voor docenten kunnen creëren binnen het Mediacollege. Op deze manier willen we ze de gelegenheid geven zich te blijven ontwikkelen. En ervoor te zorgen dat hun skills en kennis up-to-date blijft, zodat het onderwijs aansluit bij de vraag uit de markt.
Aanleiding voor de casestudy
Wanneer je in het werkveld werkzaam bent, ben je vaak goed op de hoogte van nieuwe technieken. Deze gebruik je in je projecten. Als docent loop je, in dit geval, achter de feiten aan omdat de nieuwste ontwikkelingen je pas later bereiken. Of omdat het curriculum niet zo snel aan te passen is. Je kunt jezelf niet genoeg ontwikkelen in het vakgebied waarin je lesgeeft omdat je bezig bent met nakijken en het voorbereiden van lessen. Er is simpelweg niet genoeg tijd om nieuwe dingen goed uit te zoeken en toe te passen.
Voor een wiskunde / Nederlands / Engels docent zal dit een stuk minder het geval zijn, want daar verandert niet zoveel.Maar als een vakdocent in de media is dit een groot struikelblok. Als docent moet je bekend zijn met nieuwe technologieën en technieken om de juiste informatie aan jouw studenten te geven. Zodat zij goede aansluiting kunnen vinden in de beroepspraktijk.
Na het spreken van verschillende vakdocenten bleek dat velen in hun vrije tijd nog aan het freelancen zijn of juist part-time in het onderwijs werken. Dit doen ze om feeling met de markt en de daarbij behorende ontwikkelingen te houden. Dit houdt in dat ze in het weekend doorwerken om de juiste kennis te vergaren en deadlines van klanten te halen. Daarnaast moeten ze zorgen dat hun werk als docent (nakijken, lessen voorbereiden, leerlijnen schrijven, etc.) goed door blijft gaan. Dat is soms lastig te combineren.
Professionele leergemeenschap
Maar waarom kan dat bijleren niet binnen de school? Dat is waar een leuke uitdaging ligt. Iedere opdracht uit de praktijk is nieuw. Daar leer je veel van en ben je trots op. Het zou dan ook fijn zijn als er een plek binnen school bestaat waar eigen initiatief en nieuwsgierigheid gestimuleerd wordt. Waar docenten op een interessante manier kunnen groeien in hun vak en deze kennis meenemen in hun lessen. Op het Mediacollege is zoveel kennis aanwezig. Waarom maken we geen gebruik van ons eigen team om deze kennis te delen en samen met elkaar projecten te maken?
Hierdoor ontstond de vraag of het mogelijk is om een professionele leergemeenschap op te zetten. Eentje die te vergelijken is met de pizza-sessies of ingeplande projectdagen uit het bedrijfsleven. Hiermee krijg je meer teambonding waardoor medewerkers gemotiveerd raken en eigenaarschap nemen over hun vakgebied. Er is namelijk een nieuw soort 'hybride' docent die een mix wil van informatie delen met studenten en zichzelf wil blijven ontwikkelen. Het XR lab heeft Robin Schuur, docent en UX/UI designer, de ruimte gegeven om dit onderzoek aan te gaan en te kijken hoe een professionele leergemeenschap ingezet kan wordenop het Mediacollege. En hoe dit gedragen kan worden door het gehele team.
Wat hebben wij afgelopen periode gedaan?
Wij hebben samen met onze stagiairs een game gemaakt genaamd: “Worship”.Dit is een co-op puzzle platform game die wij zelf bedacht hebben. Hierbij moet je samen werken om uiteindelijk naar het einde van een level te komen.De characters die je bestuurt zijn Tiki en Raga. Dit zijn 2 wezentjes die een masker dragen en geloven in hun god. Wanneer je een level behaald zie je de characters uiteindelijk naar hun god ‘worshippen’. Die god dat ben jij, want jij bent degene die ze bestuurt. Hier hebben wij veel verschillende interessante dingen onderzocht en geleerd:
- Unreal Game Export
- Particles
- Perforce
- Blueprints
- C++
- GameModes
- Puzzels
- User Interface
Alle opgedane kennis hebben we gedurende het proces gedeeld tijdens één uur durende facultatieve livestreams voor de docenten van Game Art en Software Development. Hierdoor ontstond een kleine community van geïnteresseerden die elkaars nieuwsgierigheid aanwakkerden door steeds maar meer te delen. De ene week werd er meer uitgelegd over Art en de andere week kwam Development meer aan bod. Ook waren onze stagiairs vaak aanwezig of studenten die interesse hadden in bepaalde delen van de Unreal Engine. Uiteindelijk hebben we hieruit een vaste groep overgehouden van 3 Software Developer docenten die iedere week in hun vrije tijd mee deden met de livestreams.
Om uit te vinden welke werkwijze voor de docenten/studenten die zich aansloten het fijnst was hebben we verschillende manieren van informatiedelen uitgeprobeerd. Zo hebben we mini-opdrachten gegeven aan docenten en studenten waarna zij hun bevindingen konden presenteren.
Het was goed om te zien dat de ervaring voor iedere deelnemer anders was. Waar de één het prettig vond dat er geen verplichting aan zat en hij gewoon kon meeluisteren vond de ander het juist fijn dat hij mocht experimenteren met de mini-opdrachten om op die manier meer informatie over het programma te krijgen. Een andere docent heeft zelfs meteen een lessenreeks gedraaid naar aanleiding van de informatie die hij kreeg vanuit de livestreams.
Conclusie van de Casestudy
Voor het maken van Worship hebben we gebruik gemaakt van Unreal Engine. Dit is hele grote speler in de Game industrie, video industrie, SFX, animatie en architectuur.De vraag vanuit stages naar studenten met Unreal Engine ervaring is de laatste tijd enorm toegenomen.Vooral voor Game Artist studenten is het interessant want Unreal gaat een stuk eenvoudiger om met art dan Unity. Het gebruik van Blueprints is eenvoudig voor development studenten en maakt code goed inzichtelijk.Als school moeten wij hierop inspelen en ergens in de opleiding een introductie geven aan de Unreal Engine.
Hoe nu verder?
De komende tijd gaan we testen met een nieuw soort professionele leergemeenschap. Hierbij worden iedere week 1 à 2 uur vast ingepland en worden alle docenten er bij betrokken. Zij gaan in groepen van 2 - 4 samenwerken en zullen in projectvorm onderzoek doen. Het doel is om zoveel mogelijk te leren van een bepaalde techniek of software. De docenten kunnen zelf kiezen welk project ze willen doen en waar hun interesse ligt.
Op deze manier denken we dat de docenten meer gevoel krijgen voor de actuele ontwikkelingen die nu in de praktijk spelen. Daarbij krijg je een hechter docententeam en kun je ze als werkgever beter motiveren. Het doel is dat docenten nieuwe programma's en technieken leren, producten ontwikkelen waar ze trots op zijn en dat er genoeg actuele kennis binnen het Mediacollege is. Deze kennis wordt gedeeld binnen de lessen waardoor iedereen kan groeien en leren binnen de school. En studenten met up-to-date de arbeidsmarkt op gaan.