Terug naar site

De VR-beleving voor Archeon

Ben je weleens in Archeon geweest? Het is een openluchtmuseum waar je de geschiedenis van Nederland kunt ervaren en beleven. In het park loop je door de prehistorie, Romeinse tijd en de middeleeuwen. En hoe bijzonder is het dat wij in deze beleving de geschiedenis hebben gekoppeld aan een van de nieuwste technieken; virtual reality.

In deze opdracht kregen we de vraag om een interactieve VR-beleving te maken waar jongeren spelenderwijs meer leren over de prehistorie. Mensen leefden in die tijd van de jacht en het verzamelen van voedsel. Onze stagiairs en experts besloten na een brainstorm om een ervaring te maken waarin je zelf leert hoe je een speer maakt en hiermee vissen kan vangen.

Vissen vangen met een zelfgemaakte speer

In de VR-game ga ongeveer 250.000 tot 350.000 jaar terug in de tijd. Een stamhoofd legt je uit wat precies je doel is en dat is om een echte volwassen te worden. Dit doe je door je eerste speer te maken en ook je eerste vissen te vangen.

Hiervoor begin je met het zoeken naar een geschikte stok. Als je deze hebt gevonden ga je op zoek naar het bakje berkenpek. Deze stroperige vloeistof kun je vervolgens opwarmen op het vuur. De berkenpek is een soort superlijm, dus hiermee ga je straks de punt van je speer vastmaken. Terwijl de pek opwarmt op het vuur kun jij aan de slag met het maken van een speerpunt. Hiervoor moet je twee flintstenen tegen elkaar slaan zodat er scherpe brokken afbreken. Nu heb je al je onderdelen voor je speer verzameld. Het laatste wat je moet doen is de speerpunt aan de stok vast te maken. Dit doe je door de stok in de stroperige vloeistof te houden en daarna een stukje flintsteen aan vast te plakken.

Het moeilijkste deel van je opdracht zit er nu op. Nu kun je met je speer het water in om de vissen te zoeken. Deze kan je spiesen met je speer en vervolgens in een mandje stoppen. Als dat is gelukt dan ben je geslaagd voor de test.

De techniek en wat was er nieuw voor ons?

De VR-beleving ziet er erg realistisch uit en is gebouwd in Unity. De stagiairs hebben tijdens dit experiment veel samengewerkt binnen een concept. De vraag van de opdrachtgever was om de VR-beleving zoveel mogelijk op feiten te baseren. Hierdoor is tijdens dit experiment veel geleerd over realisme en historische correctheid van de art. Ook gingen de stagiairs voor het eerst aan de slag met Valve Index-controlers.