• Extended Reality

    Van VR tot AR: de toekomst van media is immersief.

  • Waar experimenteren wij mee?

    Een overzicht van de veel voorkomende XR technologieën.

    Extended Reality (XR)

    Extended Reality (XR) is een term die alle immersieve technologieën omvat die de fysieke en digitale wereld combineren, waaronder Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). XR biedt gebruikers een zeer interactieve en meeslepende ervaring door de echte wereld te mengen met digitale elementen in real-time. Deze technologie heeft talloze toepassingen in verschillende gebieden, waaronder entertainment, onderwijs, gezondheidszorg en meer.

    Virtual Reality (VR)

    Virtual Reality (VR) is een immersieve technologie waarbij een gebruiker wordt ondergedompeld in een volledig gesimuleerde omgeving die wordt gecreëerd door computers. Door het dragen van een VR-headset kan de gebruiker zich in een virtuele wereld bewegen en deze interactief verkennen als ware het echt. Deze technologie wordt veel gebruikt in entertainment, gaming en trainingssimulaties. VR heeft ook toepassingen in de gezondheidszorg, zoals het verminderen van pijn en angst bij patiënten en het helpen van mensen met fobieën en angststoornissen.

    Augmented Reality (AR)

    Augmented Reality (AR) is een technologie die digitale elementen over de werkelijke wereld plaatst en zo een verrijkte weergave van de werkelijkheid biedt. Het kan worden ervaren via een smartphone, tablet of AR-bril. AR-technologie maakt het mogelijk om digitale afbeeldingen, video's, 3D-modellen en andere content op de werkelijke omgeving te projecteren, waardoor deze interactief kan worden verkend en gebruikt. AR wordt veel gebruikt in de detailhandel, marketing, educatie en entertainment. Het wordt ook gebruikt in de industrie om complexe apparatuur te visualiseren en te onderhouden, en in de gezondheidszorg om bijvoorbeeld artsen te ondersteunen tijdens operaties.

    Mixed Reality (MR)

    Mixed Reality (MR) is een technologie die de werkelijke wereld en de digitale wereld op een unieke manier combineert. Het maakt gebruik van een speciale headset die de omgeving in kaart brengt en digitale elementen in real-time weergeeft, waardoor het lijkt alsof deze elementen zich daadwerkelijk in de werkelijke omgeving bevinden. De gebruiker kan dus fysieke en virtuele objecten in dezelfde ruimte zien en ermee interageren. MR-technologie wordt vaak gebruikt in trainingen, simulaties, ontwerp en productieprocessen. Het wordt ook gebruikt in entertainment en gaming, bijvoorbeeld om interactieve en realistische ervaringen te creëren voor gebruikers.

    Projection mapping

    Projection Mapping is een technologie waarbij projectoren worden gebruikt om speciale effecten te creëren op complexe oppervlakken, zoals gebouwen, objecten of landschappen. Door gebruik te maken van speciale software wordt er een 3D-model van het oppervlak gemaakt, waardoor de projecties precies op de juiste plek worden weergegeven en de illusie van beweging en diepte wordt gecreëerd. Projection Mapping wordt veel gebruikt voor reclame- en marketingcampagnes, concerten en festivals, theater- en dansvoorstellingen en andere evenementen. Het biedt een creatieve en indrukwekkende manier om een boodschap over te brengen en het publiek te vermaken.

    Metaverse

    De Metaverse is een term die wordt gebruikt om een volledig gedigitaliseerde en immersieve wereld te beschrijven die mensen kunnen betreden, verkennen en ervaren via het internet en andere netwerkverbindingen. Het is een virtuele omgeving waarin mensen kunnen communiceren, spelen, winkelen en werken met behulp van avatars, virtuele valuta en andere digitale middelen. Het Metaverse wordt vaak vergeleken met de virtuele werelden uit sciencefictionfilms en -boeken, waarin mensen in staat zijn om volledig op te gaan in een digitale omgeving en te interageren met anderen die zich daar ook bevinden.

    XR versus de Metaverse

    De Metaverse en XR zijn beide gerelateerd aan het idee van het combineren van de fysieke en digitale werelden. XR richt zich echter op de integratie van digitale elementen in de echte wereld, terwijl de Metaverse zich richt op het creëren van een volledig gedigitaliseerde wereld die mensen kunnen betreden en verkennen als ware het een fysieke omgeving.

     

    In zekere zin kan de Metaverse worden gezien als een uitbreiding van XR-technologieën, waarbij de mogelijkheden van immersieve en interactieve ervaringen in een volledig digitale omgeving worden vergroot. De Metaverse maakt gebruik van verschillende XR-technologieën, zoals Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality, om een ​​realistische en meeslepende virtuele omgeving te creëren waarin gebruikers kunnen communiceren, spelen en werken.

    Hoewel de Metaverse nog in ontwikkeling is en er nog veel onzekerheid bestaat over hoe het zich zal ontwikkelen, wordt het beschouwd als een veelbelovend concept voor de toekomst van digitale technologie en ervaringen.

    Web3 en de Blockchain

    Web3 is een term die wordt gebruikt om een nieuw internet te beschrijven dat is gebaseerd op gedecentraliseerde blockchain-technologie en het idee van een gedistribueerd web. In tegenstelling tot het huidige internet, dat wordt gedomineerd door grote bedrijven en gecentraliseerde servers, zou Web3 een open, gedecentraliseerd en autonoom netwerk mogelijk maken, waarin gebruikers volledige controle hebben over hun eigen gegevens en identiteit.

     

    Web3-technologie maakt gebruik van blockchain-technologieën, zoals Ethereum en andere gedecentraliseerde netwerken, om slimme contracten, digitale valuta's en gedistribueerde applicaties te creëren. Deze gedecentraliseerde applicaties (DApps) worden opgeslagen op een peer-to-peer netwerk en worden uitgevoerd op de computers van de gebruikers, in plaats van op gecentraliseerde servers. Dit zorgt voor meer privacy, veiligheid en autonomie voor de gebruikers.

     

    Web3-technologie wordt vaak geassocieerd met cryptocurrencies en de financiële sector, maar heeft ook potentieel voor vele andere toepassingen, zoals gedecentraliseerde sociale netwerken, marktplaatsen, stemsystemen en meer. Het wordt beschouwd als een belangrijke stap in de evolutie van het internet en de verschuiving naar een meer open, transparante en gedecentraliseerde wereldwijde gemeenschap.

    Generatieve Kunstmatige Intelligentie (AI)

    Generatieve AI is een subveld van kunstmatige intelligentie dat zich richt op het gebruik van machine learning-algoritmen om nieuwe inhoud te genereren, zoals afbeeldingen, teksten, muziek of video's. In tegenstelling tot traditionele AI-modellen die getraind zijn om specifieke taken uit te voeren, kunnen generatieve AI-modellen zelfstandig nieuwe content genereren die lijkt op voorbeelden uit de trainingdata.

     

    Generatieve AI-modellen worden vaak getraind met behulp van deep learning-technieken, zoals neurale netwerken. Deze modellen worden gevoed met enorme hoeveelheden trainingsgegevens en leren op basis hiervan patronen en kenmerken te herkennen die ze vervolgens kunnen gebruiken om nieuwe, originele content te genereren.

     

    Generatieve AI-modellen worden al gebruikt voor vele toepassingen, zoals het genereren van afbeeldingen en video's voor videogames, het creëren van nieuwe muziekstukken, het maken van kunstwerken en het genereren van realistische gesimuleerde omgevingen. Ze worden ook gebruikt in de filmindustrie om speciale effecten en CGI te creëren en in de mode-industrie om nieuwe kledingontwerpen te genereren.

     

    Generatieve AI wordt beschouwd als een veelbelovende technologie met een breed scala aan toepassingen en heeft het potentieel om te leiden tot nieuwe vormen van creativiteit en expressie in vele industrieën.