Terug naar site

AR World ‘Vrijmibo in Augmented Reality’

Aan werken op afstand zijn we inmiddels wel gewend. Maar waar we bij XR lab niet aan kunnen wennen, zijn de vooral efficiënte werkoverleggen. We missen de gezelligheid bij het koffiezetapparaat, het potje tafeltennis en ook de vrijdagmiddagborrel. Hoe kunnen we het lab gevoel behouden?

Als lab hebben we de luxe om snel in te springen op actuele vragen. Zo bedachten we ons eigen vraagstuk en gingen we aan de slag. In vijf weken hebben we onderzocht hoe we ervoor kunnen zorgen dat we op afstand efficiënt kunnen samenwerken mét behoud van ruimte voor creativiteit en sociale interactie. Na brainstormen kwamen we op het idee om met augmented reality een plek te creëren waar je kunt samenkomen voor een sociaal en virtueel event.

Teambuilding en creativiteit

De ervaring genaamd AR World zal een laagdrempelige experience worden. Een ervaring waar een groep collega’s, gedurende een vooraf vastgestelde periode, bouwt aan een interactief, sociaal en virtueel event. Dit event kan enkel ontstaan door de gezamenlijke inzet en zal aan het einde van de periode plaatsvinden.

Drie platforms

De experience bestaat uit drie verschillende platforms:

  1. To-do bord: Interface waar de to-do’s per persoon en groep worden bijgehouden
  2. AR HUB: Bouwplaats met interactieve objecten waar iedereen tegelijk bouwt.
  3. Event: Wereld waar de gebruikers gezamenlijk in kunnen stappen

Omdat we mogelijk met een plug-in willen werken voor het to-do bord en we voor de proof-of-concept vijf weken hadden, is er besloten om op de laatste omgeving te focussen: de eventwereld.

De eventwereld

Stel we bepalen dat we als XR lab (vijftien personen) aan het einde van de week om 16:00 uur de vrijdagmiddagborrel willen houden. Dan vult iedereen zijn to-do lijst in met werkgerelateerde dingen (maak een moodboard), maar ook nog wat ludieks zoals: maak iedere meeting een woordgrap. De hele week worden er door het afvinken van de taken objecten verdiend of worden minigames unlocked. Denk aan het grasveld, botsauto’s, een dartbord en dartpijlen. Deze objecten zijn allemaal in de AR HUB geplaatst. Dan is het vrijdag eindelijk zover: de virtuele vrijdag middagborrel!

Alle collega’s verzamelen met hun avatars in de AR World. Hier kun we dan gezellig de week afsluiten en mensen die meer willen dan borrelen, kunnen virtueel een minigame spelen. Een van de games is ‘de botsauto’s’. Hier krijgt iedere speler een auto die zij naar links en naar rechts kunnen sturen. Het doel is om de andere spelers van het platform te duwen.

broken image

AR is nieuw voor ons

Voor AR World maken we gebruik van de volgende programma’s: Unity, Node.js (servergedeelte), Maya (modeling) en Cinema4d (renderen).

Het is de eerste keer dat we met augmented reality werken. Naar ons idee hebben we dit snel eigen gemaakt. In dit project is er meer gefocust op het onderzoek en minder op het eindresultaat. Denk aan vragen als: hoe laat je de gebruiker voelen dat er meerdere mensen in de AR World zijn? Hiervoor hebben we geëxperimenteerd met de positie en visualisatie van de andere spelers. Dit zodat het echt een multiplayer ervaring wordt.

Uitdagingen

Het werken met augmented reality, in plaats van virtual reality, bracht ook uitdagingen. Zo kunnen we in virtual reality bepaalde variabelen vastzetten. Denk aan je positie, de objecten om je heen en het kijkersperspectief. Maar met augmented reality heb je ook te maken met de echte wereld. Daardoor zijn er veel variabele waar je rekening mee moet houden. Zo was het schalen van objecten een uitdaging. 1 meter is 1 meter, maar in Unity lijkt het niet zo groot. Maar als je een 1 meter grote botsauto in de echte wereld voor je neus krijgt, dan schrik je wel. Hier moesten we dus mee experimenteren en testen.

Doorontwikkeling

We zitten inmiddels in de laatste week van dit project. Er staat straks een proof-of-concept, maar platform 1 en 2 missen nog. Ook liggen er nog veel onderzoekkansen, zoals handtracking (zodat je de hub met je handen kunt bouwen) en het simultaan gebruik van de front- én backcamera (zodat je gezicht de visualisatie van je camerapositie wordt). Daarom hopen we AR World verder te kunnen ontwikkelen. Wordt vervolgd!